Veel gestelde vragen

Wat wil je weten?

Op deze pagina staan de meest gestelde vragen. Staat jouw vraag er niet bij? Neem dan contact op en dan helpen wij je verder.

Veel gestelde vragen

Mag overal worden gevlogen

Helaas mag niet overal worden gevlogen. Dronematica heeft alle benodigde ontheffingen echter zelfs dan zijn er no-fly zones waar niet mag worden gevlogen.

Op deze kaart zijn een aantal no-fly zones aangegeven. Dronekaart.

Welke ontheffingen heeft Dronematica

Dronematica heeft ontheffingen voor de volgende typen luchtwerk:

  • Foto en film
  • Industriële inspecties
  • Landbouw- en landschapsinspecties & cartografie
  • Cinematografie
  • Onderzoek
  • Surveillance
  • EVLOS

Daarnaast zijn er nog speciale ontheffingen waardoor er extra mogelijkheden zijn. Hierdoor kunnen wij dichter bij objecten vliegen, in gecontroleerd luchtruim vliegen, de buurt van het spoor vliegen en ook bij elektromagnetische velden vliegen.

  • Buitenste ring van civiele CTR’s (STS-CAA-NL1-OR-CTR)
  • Vliegen in militaire CTR’s
  • Vliegen < 25 meter van een industriegebied en havengebied
  • Vliegen < 25 meter van vaartuigen
  • Vliegen < 25 meter van voertuigen
  • Vliegen < 25 meter van kunstwerken
  • Vliegen < 25 meter van spoorlijnen [STS3]
  • Vliegen <25 meter van mensenmenigten
  • Vliegen < 25 meter horizontaal aaneengesloten bebouwing [STS]
  • Vliegen < 25 meter > 80km/uur wegen
  • Vliegen < 25 meter < 80km/uur wegen
  • Vliegen < 25m horizontaal van in gebruik zijnde wegen met een maximale snelheid < 100 km/u
  • Vliegen > 120 AGL
  • Overvliegen weg of waterweg
  • Vliegen in EM velden

Wat is de werkwijze van Dronematica

Over het algemeen worden de volgende stappen doorlopen voordat er wordt gevlogen.

Quickscan

In de quickscan wordt de opdracht beschreven en naar de omgeving gekeken. Wat is de opdracht en de verwachting. Verder kijken wij naar de mogelijke gevaren in de omgeving. Op basis hiervan wordt bepaald of de opdracht mogelijk is. Zoja, dan verwachten wij een akkoord van de klant.

Vliegplan

In het vliegplan wordt beschreven wat er moet gebeuren en hoe er wordt gevlogen.

Risicoanalyse

Het maken van een risicoanalyse is verplicht. Hier worden voor gevaren de mitigerende maatregelen uitgewerkt.

Vliegen

Op de dag zelf zetten wij het vlieggebied af zodat omstanders niet in de buurt van de drone komen. Zo zorgen wij voor een veilige vlucht en verzamelen de juiste data.

Opleveren data

Na de vlucht wordt de data verwerkt. Afhankelijk van de vraag zal dit een rapportage zijn, een orthomosaic, een 3D model of wat er ook wordt gewenst.

Hoe veilig zijn drones

Een ongeluk zit in een klein hoekje en daarom zijn onze drones redundant uitgerust met componenten waardoor het falen van een enkel component niet tot risico's leidt.

Om de veiligheid te waarborgen trainen de piloten regelmatig in complexe inspecties en wordt de drone periodiek door een extern onderhoudsbedrijf onderhouden en gecontroleerd. Dit is vergelijkbaar met de APK voor je auto. Hierdoor is de drone altijd veilig en goedgekeurd voor de vluchten.

Dronematica is tijdens opdrachten verzekerd tot € 1.300.000.

Piet Mooibroek van Dronematica

Piet Mooibroek

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Kom ook te weten hoe drones helpen met het onderbouwd nemen van beslissingen.

Blog

een gruttonest gevonden vanaf 45 meter hoogte met de drone | dronematica

Vogelwerkgroep Geesteren

In dit veld zaten diverse Grutto nesten met eieren en ook nog enkele nesten waarvan de eieren al waren uitgekomen. De boer van dit eiland wil het gras maaien en daarom gaat de Vogelwerkgroep Geesteren deze nesten markeren.

Meer weten

Eerste drone levert pakket op schip in Rotterdam

In de haven van Rotterdam is voor het eerst met een drone een pakketje afgeleverd op een groot schip. Het is nog een proef, maar het is de bedoeling dat drones in de toekomst vaker worden ingezet om spullen af te leveren.

Meer weten
Veiligheidsregio Zeeland gebruikt drones | Dronematica

Veiligheidsregio Zeeland gebruikt drones bij drukte op strand

Het is in deze tijd extra belangrijk voor de Veiligheidsregio Zeeland om goed en snel overzicht te hebben van de drukte op de stranden. Dat overzicht is er nu met een eigen droneteam dat uit zes boa's bestaat.

Meer weten

Hoe vaak hebben zonnepanelen inspectie nodig?

Hoe vaak dienen zonnepanelen te worden gecontroleerd? Lees het hier en ook waarom dit met drones een veilige en kosten besparende oplossing is om proactief te reageren op afwijkingen en je rendement optimaal te houden.

Meer weten

Vermoedelijk botsing Cessna en drone

Een sportvliegtuig dat gistermiddag noodgedwongen terugkeerde naar Eindhoven Airport na een botsing, is vermoedelijk geraakt door een drone. Niemand raakte gewond, maar het toestel is wel beschadigd geraakt, meldt de politie.

Meer weten
thermische inspecties door dronematica

Verzekeraars gaan inspectie zonnepanelen als harde eis stellen

De gedachte dat verzekeraars Scope 12-inspecties voor gebouweigenaren met zonnepanelen verplicht gaan stellen om voor een verzekering in aanmerking te komen, doet menig installateur beven.

Meer weten