Veel gestelde vragen

Wat wil je weten?

Op deze pagina staan de meest gestelde vragen. Staat jouw vraag er niet bij? Neem dan contact op en dan helpen wij je verder.

Veel gestelde vragen

Mag overal worden gevlogen

Helaas mag niet overal worden gevlogen. Dronematica heeft alle benodigde ontheffingen echter zelfs dan zijn er no-fly zones waar niet mag worden gevlogen.

Op deze kaart zijn een aantal no-fly zones aangegeven. Dronekaart.

Welke ontheffingen heeft Dronematica

Dronematica heeft ontheffingen voor de volgende typen luchtwerk:

  • Foto en film
  • Industriële inspecties
  • Landbouw- en landschapsinspecties & cartografie
  • Cinematografie
  • Onderzoek
  • Surveillance
  • EVLOS

Daarnaast zijn er nog speciale ontheffingen waardoor er extra mogelijkheden zijn. Hierdoor kunnen wij dichter bij objecten vliegen, in gecontroleerd luchtruim vliegen, de buurt van het spoor vliegen en ook bij elektromagnetische velden vliegen.

  • Buitenste ring van civiele CTR’s (STS-CAA-NL1-OR-CTR)
  • Vliegen in militaire CTR’s
  • Vliegen < 25 meter van een industriegebied en havengebied
  • Vliegen < 25 meter van vaartuigen
  • Vliegen < 25 meter van voertuigen
  • Vliegen < 25 meter van kunstwerken
  • Vliegen < 25 meter van spoorlijnen [STS3]
  • Vliegen <25 meter van mensenmenigten
  • Vliegen < 25 meter horizontaal aaneengesloten bebouwing [STS]
  • Vliegen < 25 meter > 80km/uur wegen
  • Vliegen < 25 meter < 80km/uur wegen
  • Vliegen < 25m horizontaal van in gebruik zijnde wegen met een maximale snelheid < 100 km/u
  • Vliegen > 120 AGL
  • Overvliegen weg of waterweg
  • Vliegen in EM velden

Wat is de werkwijze van Dronematica

Over het algemeen worden de volgende stappen doorlopen voordat er wordt gevlogen.

Quickscan

In de quickscan wordt de opdracht beschreven en naar de omgeving gekeken. Wat is de opdracht en de verwachting. Verder kijken wij naar de mogelijke gevaren in de omgeving. Op basis hiervan wordt bepaald of de opdracht mogelijk is. Zoja, dan verwachten wij een akkoord van de klant.

Vliegplan

In het vliegplan wordt beschreven wat er moet gebeuren en hoe er wordt gevlogen.

Risicoanalyse

Het maken van een risicoanalyse is verplicht. Hier worden voor gevaren de mitigerende maatregelen uitgewerkt.

Vliegen

Op de dag zelf zetten wij het vlieggebied af zodat omstanders niet in de buurt van de drone komen. Zo zorgen wij voor een veilige vlucht en verzamelen de juiste data.

Opleveren data

Na de vlucht wordt de data verwerkt. Afhankelijk van de vraag zal dit een rapportage zijn, een orthomosaic, een 3D model of wat er ook wordt gewenst.

Hoe veilig zijn drones

Een ongeluk zit in een klein hoekje en daarom zijn onze drones redundant uitgerust met componenten waardoor het falen van een enkel component niet tot risico's leidt.

Om de veiligheid te waarborgen trainen de piloten regelmatig in complexe inspecties en wordt de drone periodiek door een extern onderhoudsbedrijf onderhouden en gecontroleerd. Dit is vergelijkbaar met de APK voor je auto. Hierdoor is de drone altijd veilig en goedgekeurd voor de vluchten.

Dronematica is tijdens opdrachten verzekerd tot € 1.300.000.

Sanne de Jong van Dronematica

Sanne de Jong

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Kom ook te weten hoe drones helpen met het onderbouwd nemen van beslissingen.

Blog

Thermografie en drones voor meer inzicht

Door de energietransitie is de groene energie op komst. Dit is te zien aan de nieuwe grote zonnepanelen velden en windturbines die door het hele land worden gebouwd. Voor het gebruik van drones was het controleren een kostbare, tijdrovende klus welke meestal ook niet zonder gevaar is.

Meer weten

Drones en AI ingezet door NS bij Grand Prix Zandvoort

De NS heeft bij de Grand Prix Zandvoort drones ingezet om verkeersstromen in goede banen te leiden. Door de data met AI te verwerken werd data snel verwerkt en kon er goed worden geacteerd.

Meer weten
Door de hoge snelheid en nauwkeurigheid waarmee drones data verzamelen, is het voordeliger dan andere methoden. Dit noemt men ook kosteneffictief.

Kosteneffectief inspecteren met drones

Door de hoge snelheid en nauwkeurigheid waarmee drones data verzamelen, is het voordeliger dan andere methoden. Dit noemt men ook kosteneffictief.

Meer weten

Millimeter precisie met lidar en drone is een mythe

Probeert iemand te verkondigen om met een lidar een naukeurigheid te verkrijgen kleinder dan 1 cm. Lees eerst dit door en vraag je af of dat wel kan.

Meer weten

Drones vaker ingezet - Veiliger en efficiënter, maar mogelijk ook meer overlast

Ze zijn niet meer uit het luchtruim weg te denken en het worden er steeds meer: onbemande luchtvaartuigen, ook wel drones genoemd. Ooit ontwikkeld voor militaire doeleinden, maar inmiddels worden ze op allerlei manieren ingezet.

Meer weten

Vermoedelijk botsing Cessna en drone

Een sportvliegtuig dat gistermiddag noodgedwongen terugkeerde naar Eindhoven Airport na een botsing, is vermoedelijk geraakt door een drone. Niemand raakte gewond, maar het toestel is wel beschadigd geraakt, meldt de politie.

Meer weten